STUREN OP MENSELIJK KAPITAAL

Na de HTS en een studie Wiskunde en Bedrijfskunde aan de Open Universiteit duikt ze de wereld van de finance in. De techniek, de cijfers en de centen, in dat umfeld beweegt Jannette de Groot-Sijtsma zich het grootste gedeelte van haar carrière. Een unieke combinatie die je niet bij veel vrouwen terugziet. In de rol van Financial & Business Controller bij Conrad vindt ze het essentieel dat ze invloed heeft op de bedrijfsdoelstellingen. ‘Wanneer finance, marketing en HRM samenkomen met de innovatieve kracht van een bedrijf, dan ontstaan er mooie dingen.’

Korte lijnen, een familiaire sfeer en directe communicatie  

Jannette wilde graag werken voor een horizontale organisatie, een bedrijf met ervaring, drive en daadkracht en zonder externe aandeelhouders. In de gesprekken met de andere MT-leden General Manager Gert-Jan Karman, Head of Innovation Bram Muurlink en HR-Director Linda Klaster was al snel duidelijk dat Conrad paste in dat plaatje. En andersom. De korte lijnen bij Conrad, de familiaire sfeer en de directe communicatie klonken Jannette als muziek in de oren. Hier kan zij het verschil maken. In de eerste maanden zijn de positieve gevoelens alleen maar bevestigd. Ze voelt zich thuis in de mannencultuur.

Conrad Stanen

Rechttoe - rechtaan! 

‘Het is hier vaak rechttoe, rechtaan. Je moet tegen een geintje kunnen, maar wat dat betreft ben ik wel wat gewend.’ Andersom zijn haar cijfermatige blik en sociale aanpak een belangrijke aanvulling in het MT en de structuur van de organisatie. Conrad is in de afgelopen jaren snel gegroeid. Dat betekende een noodzakelijke professionaliseringsslag in de structuur en met name in de managementcontrole. Er is veel informatie beschikbaar, maar we deden daar nog te weinig mee. De focus in de machinebouw ligt uiteindelijk altijd op de productie en de oplevertijden. ‘We zijn nu druk bezig hier nog beter mee te sturen. Het betekent duidelijkheid creëren over: waar zijn we, waar willen we naartoe en hoe gaan we die weg afleggen? We willen voorop blijven lopen.’

Conrad Stanen
Conrad Stanen

Innovatiekracht 

‘In de strategiesessies bepalen we de lijn voor de komende jaren. Die raakt alle afdelingen, alle mensen. We willen voornamelijk sturen op menselijk kapitaal. De kwaliteit, maar ook de snelheid en de innovatiekracht hangen daar allemaal mee samen. Ondanks de groei willen we het sociale karakter van Conrad niet proberen te veranderen, net zomin als de cultuur. Om dat optimaal in te kunnen zetten moeten we inzicht hebben in de kennis en kunde van de mensen, de persoonlijke vaardigheden en de creativiteit. Om die reden ontwikkelen we bijvoorbeeld een kennismatrix, een inventarisatie van de aanwezige kennisgebieden, inclusief de mogelijk kwetsbaarheden. We waren altijd al een lerend bedrijf, met meer dan zestig man kun je dat alleen niet meer op gevoel sturen.’

“ALS INZICHT IN CIJFERS EN AANDACHT VOOR MENSEN SAMENKOMEN, DAN ONTSTAAN ER MOOIE DINGEN”

Met dit team kunnen we de wereld aan

Grote doelen, opgedeeld in heldere stappen. Met soms, onverwacht een stapje terug of opzij. Ondanks alle sturing, kun je nooit met alle details tegelijkertijd bezig zijn. Maar het is een prachtig, strategisch spel. Net als thuis met het gezin houdt Jannette van puzzelen, elkaar scherp houden en tegelijkertijd de gezelligheid en gezamenlijkheid. ‘Als je begrijpt met welke achtergrond, kunde en doelen iemand meedoet, dan snap je ook de stappen die hij of zij kan of wil zetten. Met dit team ben ik ervan overtuigd dat we de wereld aankunnen.’

    Terug naar het overzicht
    Bel.mij.terug.
    We gaan veilig en zorgvuldig met je gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring »
    Op.de.hoogte.blijven

    Vul je mailadres in om op de hoogte te blijven van CONRAD STANEN. Je ontvangt alleen updates als deze echt relevant zijn.

    We gaan veilig en zorgvuldig met je gegevens om. Meer hierover in onze privacyverklaring »